Közelharc

Közelharc

Internetes csalások Facebook Marketplace

2024. május 22. - optimus55

Mostanában sok helyen hallja az ember, vagy lehet olvasni az internetes csalásokról, és most ehhez a témához szeretnék hozzászólni a saját - negatív- tapasztalatommal. Sajnos ennek a (bűn)cselekménynek több megnyilvánulási formája van, én két helyzetet mutatnék be.

 Bár nem vagyok egy nagy eladó/vásárló, de olykor meghirdetek én is egy-két cuccot. Én idáig - egy másik mellett - a Facebook Marketplace-t próbáltam. Először is ott kezdem, hogyha hirdetni akarsz, be kell regisztrálni. Ez jónak tűnik, de simán be lehet regisztrálni kamu profillal, ami már nem jó…

A Marketplace-n az alábbiakkal találkoztam:

Sajnos a megkeresések során az sms küldéshez hasonlóan, szűkszavúan és egyszerű szövegezéssel kommunikálnak az emberek egymással, vagyis jelen esetben az eladó és az érdeklődő.  Ez azért rossz, mert a csalók közt sok a külföldi, és a google fordító egyre jobb, így fel se tűnhet először, hogy egy idegennel kezdünk kommunikálni. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy így nyitnak: „Ez még megvan?” „Ez még elérhető?” „Ez még eladó?” vagy aki egy kicsit udvariasabbnak akar tűnni, az köszön először: „Szia! Ez még megvan?” Persze lehetne furcsa is a kérdés, hiszen, ha hirdetünk valamit, az valószínű, hogy megvan, de az is lehet, hogy elfelejtettük törölni, így annyira mégse buta a kérdés. Aztán az eladó fellelkesülve az érdeklődés láttán, válaszol, hogy „igen még megvan”. Ezután valaki még húzza a mézesmadzagot olyan kérdéssel, mint: „Vannak-e feltűnő külső hibák?” vagy „Rendben! Mióta használod?” Persze ezek már értelmetlen, és/vagy értelmezhetetlen kérdések, de még válaszol rá az ember.

Na erre rákapnak, és jön a következő, vagy nincsenek ilyen felesleges kérdések, hanem nyomják:

 „Üdvözöljük! DPD-en keresztül szeretnék futárszolgálatot rendelni, kérem írja meg az email címét, hogy ki tudjam fizetni az árut és a kiszállítást! Szép napot kívánok!”

„Szia, érdekel a termékük. Készen állok a GLS szállítás megszervezésére. A szállítás megszervezéséhez meg kell adnom az e-mail címét. Tudassa velem. A pénzt közvetlenül a GLS-től fogja megkapni.”

„Jó délutánt! Érdekli a termék. Meg tudná mondani nekünk, hogy milyen állapotban van a termék, és hogy lehetséges-e szállítani. Mindent a FoxPost keresztül rendeznék.”

„Meg vagyok elégedve az árral és a feltételekkel PayPal-on vagy bankszámlán keresztül szeretnék azonnal fizetni a fizetést befejezem a fizetés megtörténte után küldök futárt aki átveszi köszönöm”

„Kérem, küldje el az email címét. Szeretném megrendelni a GLS futárszolgálatot. Szükségük van az Ön emailcímére, hogy elküldhessék a fizetési visszaigazolást. Azonnal megkapja a pénzt.” 

Érdekes, hogy sokszor kérik az emailcímet, és már egyértelműen észlelhető, hogy – kissé - idegen a szöveg, vagy nincs ékezet mindenhol, de mivel ő ajánl fel mindent, és, ahogy írtam fentebb, sokszor magyartalanul kommunikálunk az elektronikus felületen, ennek ellenére hiszékenyek vagyunk.

Hogy miért kérik az emailcímet állandóan? Megtudtam „Gortaziya Ajshportól”:

„Helló, érdeklődöm a vásárlás iránt. Szeretném megszervezni a GLS átvételét. A szállítás természetesen az én költségemre történik. Csak az e-mail címére van szükségem, hogy kitölthessem a futár megrendeléséhez és az áru kifizetéséhez szükséges adatokat. A megrendelésről e-mailben kap visszaigazolást. A pénzét még a futár megérkezése előtt megkapja.”

 Én a következőket észleltem: ahogy feladtam a hirdetést már egy-két percre jött is az érdeklődés, ami azért elég fura. Az esetek 95 %-ában a Foxpost-ot jelölik meg, de láttam már MPL-t, és GLS-t is. Hogy miért a Foxpost? Nem tudom, gondolom azt sokan ismerik, vagy rajtuk keresztül könnyebb elérni a céljukat (nemrég olvastam, hogy adathalászoknak sikerült meghekkelni a foxpost rendszerét). Viszont az MPL-el próbálkozás azt mutatja, hogy ismerik a magyar csomagküldőket is. A bepróbálkozóknál egyébként megfigyeltem, hogy csak női nevek vannak, és nem mindenhol lehet profilt találni. Legalábbis nálam ilyenek voltak.

Itt bemutatok egy konkrét esetet, ahol nagyon nyomult „Katalin”, és kíváncsiságból ’belementem’ a kommunikációba.

Katalin: „Esetleg, mivel messze lakok, ha rendelnék pl Foxpostot az megfelelne? Természetesen előre utalással szeretném elintézni a vásárlást, hogy gyorsabb és egyszerűbb legyen.”

Én erre azt válaszoltam, hogy nem igazán ismerem a csomagküldőket, és, ha megfelel, akkor postán feladom a csomagot.

Erre Katalin küldött egy linket: https:/foxpost_hu.confirmedserver.info/xxxxxxxxxxxx (12dbszám), illetve a következőket kérte: „én megrendeltem a foxpost szállítást, ezt kaptam tőlük, hogy kikell töltened az adataidat saját részről ahhoz, hogy megkapjad azt a pénzösszeget, amit küldtem neked a termékért. Jelezd, ha sikerült megkapnod, hogy én is le tudjam ellenőrizni, hogy meg kaptam e a visszaigazolást. köszönöm” Majd folytatja: „Szegeden lakok” és megad egy szegedi címet. 

Itt már látszik, hogy nem foglalkozik az én válaszommal, hanem a sajátját hajtja, érezhető a fordítás, és átmegy tegezőbe. Plusz közli veled, hogy át is utalta a pénzt, pedig nincs is megegyezés. A szegedi cím, legalábbis az utca, azonban valós. Én erre azt válaszolom, hogy adok egy telefonszámot, hogy azon egyeztessünk, addig nem töltök ki semmit.

Erre Katalin: „Én már mindent kifizettem. Nekem nagyon komplikált lenne visszaszereznem a pénzt. Légy szíves lépj be, és fogadd el a pénzösszeget amit küldtem”

Kíváncsiságból megnyitottam a linket, ahol névként Németh Katalin volt feltűntetve, azonban a vételár nem a hirdetési ár volt, és a vevő címeként egy új-zélandi cím volt feltűntetve. (vagyis egy cím, amit megnéztem, de valós volt ez is, Új-Zélandon…) Ezután egy csomó bank logója került elő, és a saját bank kiválasztásával a bankszámla megnyitása következett volna, de ezt már nem léptem meg. Jeleztem Katalinnak, hogy nem állapodtunk meg, és, hogy nem egyezik a pénzösszeg, illetve megkérdeztem, hogy miért egy új-zélandi cím van feltűntetve, de nem válaszolt…. 

Aztán egy másik, amit már rövidebbre zártam:

 Clara: „Oke, szeretnék rendelni egy futárt, ha nem bánja..”

Én: „Személyes átvétel lenne jó.”

Clara: „Sajnos nem hagyhatom el a házat, egészségügyi problémáim vannak, ezért ragaszkodni akartam a futárral történő szállításhoz.”

Én: „Sajnos a magyar fordítása nem olyan jó, nehezen értem. Sajnos futárral nem vállalom.”

Nincs több válasz.

Most már idáig se megyek, vagy nem reagálok, vagy csak simán nemmel válaszolok a futáros bejelentkezésükre. De úgy vettem észre, hogy a nyomulás is erősebb, már sokszor nincs is „ez még van” első kérdés, hanem rögtön az emailcímet kérik, vagy már szerveznék is a szállítást. Két vicces dologgal is találkoztam, az egyik, hogy két névvel, de ugyanazzal a fotóval jött érdeklődés, illetve, hogy egy kifejezetten nagy darab termékre is már szervezték volna a foxpost-os szállítást.

Szóval csak egy-két dolog, amire felhívnám a figyelmet:

Ha túl gyorsan jön az érdeklődés, az kamu. Ha idegen a neve, az is gyanús, meg ha nagyon magyartalan a szöveg. A potenciális vevő első megkeresésére csak nagyon röviden válaszolj: pl. „Igen, még megvan.” Ezután, ha igazi a vevő, nem a futárral fog téged gyötörni, hanem kérdezget, és haladtok a megállapodás felé. Vagy esetleg telefonon egyeztettek. Ha a végén szállításban állapodtok meg, a vevőnek kell egy csomó személyes adatot megadnia, így nehéz kamukázni. Ha meg semmiben sem állapodtatok meg, akkor ne küldj pénzt sehova.

O55

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pallasathene.blog.hu/api/trackback/id/tr6318411265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása